Marketingtechnieken ontwikkelen zich steeds verder en worden zelfs klantvriendelijk. Bij een grote groep consumenten heeft dit een beter effect dan opdringerige en zelfs dwingende marketing. Dit is grotendeels wat inbound marketing doet. Deze soort marketing creëert relevante content voor een bepaalde doelgroep. Het is dus anders dan het klassieke concept van adverteren en maar hopen dat je advertentie consumenten bereikt die net naar jouw product op zoek waren. Dit gebeurt dan vaak ook erg willekeurig en op vele websites. Bij inbound marketing wordt er juist gekeken naar wat de doelgroep voor jouw product wil en wordt de inhoud van jouw advertentie hierop afgestemd. Relevante content is veel waard Je zorgt zo voor veel relevantere content en hierdoor zal de consument sneller jouw website bezoeken. Het hele doel van inbound marketing is dan ook het zorgen voor meer leads en meer klanten. Er wordt gezorgd dat jouw advertenties meteen de consumenten bereiken die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product. Waar iemand bijvoorbeeld op Google gaat zoeken naar een nieuwe grasmaaier is het dan de bedoeling dat middels inbound marketing deze consument vrijwel meteen op jouw website of blog terecht komt waar jouw soorten grasmaaiers geadverteerd worden. Gericht adverteren op social media Inbound marketing ziet men ook steeds vaker terugkomen op social media. Ook op Linkedin adverteren wordt zo vaak gedaan. Er kan dan bijvoorbeeld gekeken worden naar een bepaalde studierichting, een bepaalde baan of bedrijfsgrootte. Op basis hiervan worden dan de juiste en relevante advertenties getoond over bijvoorbeeld vervolgopleidingen voor een bepaalde studie of nieuwe carrièrekansen. Doordat de advertentie beter is afgestemd op waar de consument naar op zoek is, zal deze natuurlijk veel sneller reageren op de advertentie en jouw website bezoeken. Zeker op een social media kanaal als Linkedin is het belangrijk dat op een goede manier geadverteerd wordt. Zakelijke versus willekeurige marketing Linkedin is niet zoals andere social media platforms als Instagram en Facebook. Linkedin heeft een professionelere kant en wordt ook vrijwel uitsluitend gebruikt om persoonlijke zaken te delen die enkel met carrières opleidingen te maken hebben. Je kunt hier dan niet gaan adverteren voor keukenmachines of nieuwe sneakers. Wel voor vervolgopleidingen, vacatures of extra trainingen. Dit past veel beter bij het platform en dus ook bij haar gebruikers. Inbound marketing wordt daarom ook wel gezien als een zeer subtiele of natuurlijke manier van adverteren. Het is belangrijk je doelgroep te kennen en natuurlijk je strategie hierbij aan te laten sluiten. |